L. «EL KOLLAGE,
alfombras voladoras.»
LVDSlosvalientesduermensolosENTRE REJAS Y CRUCIFIJOS ~ Huir es trazar una línea o poner una cruz.
LVDS
LVDSlosvalientesduermensolosSe llama Arno, y me sorprende lo bien que habla alemán. Solo lleva ocho meses aquí y ya utiliza el condicional para explicar como sería su vida cotidiana si se hubiese quedado el lugar nativo. Me cuenta que aquí, en los bloques también tuvieron que abandonar una vez su hogar, ya por haber sido expulsadxs de su país; ya por pertencer a esas minorías de origen alemán que se asentaron en Rusia y después regresó a Alemania, o bien la clase obrera que emigró a Schwerin en los años setenta, cuando se construyeron las fábricas. Muchos alemanes de Schwerin tienen la sensación de estar abandonados. El cierre de las fábricas tras la unificación alemana, unas pensiones escasas, el hecho de tener que vivir de la ayuda social. Una cruz.
V. «EL KOLLAGE,
katifes voladores.»
LVDSlosvalientesduermensolosENTRE REIXES Y CRUCIFIXOS ~ Fugir és traçar una línia o posar una creu.
LVDS
LVDSlosvalientesduermensolosEs diu Arno, i em sorprèn com parla de bé l’alemany. Només porta vuit mesos aquí i ja utilitza el condicional per a explicar com seria la seva vida quotidiana si s’hagués quedat el lloc natiu. M’explica que aquí, als blocs tambe les veïnes van haver d’abandonar una vegada la seva llar, ja per haver estat expulsades del seu país o pertànyer a aquestes minories d’origen alemany que es van assentar a Rússia i després van tornar a Alemanya, o bé la classe obrera que va emigrar a Schwerin en els anys setanta, quan es van construir les fàbriques. Molta comunitat alemanya de Schwerin te la sensació d’estar abandonada. El tancament de les fàbriques després de la unificació alemanya, unes pensions escasses, el fet d’haver de viure de l’ajuda social. Una creu.
D. «BOSKE SIN HOJAS,
la dança o ball de la Mort.»
LVDSlosvalientesduermensolosGRAFFREGITI ~ Graffiti en su tinta hasta quedarse frito.
LVDSlosvalientesduermensolos
LVDSlosvalientesduermensolosUn número de hogares monoparentales extremadamente elevado, una edad media superior a los cuarenta años, la faltas de infancia y la idea de un Estado paternalista heredada de la RDA. Con ese panorama, de repente cientos de familias siria se trasladan a vivir a estos bloques. Son familias jóvenes que han tomado las riendas de su vida y están felices por haber logrado ponerse a salvo. El simbolismo de la cruz y de la montaña sagrada, así esbozado, aunque de una manera incompleta, debería ayudarnos a comprender mejor ciertas concepciones de los graffitis que tendemos demasiado a minimizar. Pertenecen a un mundo simbólico coherente, que resulta claro en el momento realizado y que no se puede desconocer sin debilitar su pensamiento.
S. «BOSKE SIN HOJAS,
la dança o ball de la Mort.»
LVDSlosvalientesduermensolosGRAFFREGITI ~ Graffiti en la seva tinta fins a quedar-se fregit.
LVDSlosvalientesduermensolos
LVDSlosvalientesduermensolosUn nombre de llars monoparentals extremadament elevat, una edat mitjana superior als quaranta anys, la faltes d’infància i la idea d’un Estat paternalista heretada de la RDA. Amb aquest panorama, de sobte centenars de families sirianes es traslladen a viure a aquests blocs. Són famílies joves que han pres les regnes de la seva vida i estan felices per haver aconseguit posar-se fora de perill. El simbolisme de la creu i de la muntanya sagrada, així esbossat, encara que d’una manera incompleta, hauria d’ajudar-nos a comprendre millor unes certes concepcions dels graffitis que tendim massa a minimitzar. Pertanyen a un món simbòlic coherent, que resulta clar en el moment realitzat i que no es pot desconèixer sense afeblir el seu pensament.